|
En
praktisk väska som hänger mellan knäna, i den förvarar jag nödraketer, fika,
solglasögon m.m. Jag har limmat fast små plywood bitar, ca 30 x 30 mm med epoxylim under däcket. I dem har jag skruvat fast kapellvred. I väskan sitter motsvarande brickor fast nitade. En annan variant är att skruva fast den med en skruv o en bricka. Fördelen med vreden är att jag kan flytta den mellan mina olika kajaker. Runt öppningen sitter en gummicord för att göra öppningen lite trängre. Sy väskan först, sätt i kapellvredsbrickorna. Kan du inte själv, gå till en kapell eller segel makare. Lägg kajaken upp och ner på ett par bockar, och med väskan som mall, rita ut var vreden skall sitta. Lägg dit plywood bitarna med lim på, lägg en liten tyngd på var och en. Skruva fast vreden när limmet härdat.
Efter att ha glömt bilnycklarna ute på Nidingen så sydde jag mig en nyckelficka. Vanligen ligger nycklarna till bil och hem i en packsäck eller något liknande och faller lätt ut. Påsen är fastsatt på liknade sätt som väskan mellan knäna, limmad plywood och skruv med bricka. Den stängs med ett kardborrelås.
En enkel och billig kompass som faktiskt är
mycket bättre än kupolkompasserna, som brukar sitta på kajaker.
Kupolkompasserna hamnar
långt fram, kräver en
hel
del funderande och erfarenhet för att snabbt avgöra vad som är nord, syd,
öst o väst. Vem kan utan att tänka tala om vilken riktning 197° är? En
orienteringskompass, eller parallellkompass (pilarna skall vara parallella)
visar direkt var vädersträcken är. Du kan ta loss den och ta ut en kurs på
sjökortet, ställa in kompassen och sedan behöver du inte fundera över vilket
gradtal du skall styra. Bara pilarna är parallella.
En däck-väska är bra att ha. Där förvarar man saker som skall vara lätta att
komma åt. Den här väskan är inte vattentät, det gör att det är lätt att
komma åt innehållet. Gör man den i ett vattentätt tyg så håller det sig
någorlunda torrt inuti. Den rundade bakkanten på ovansidan gör att det inte
skvätter in vatten. Slå öljetter
Kameraväska. |